صرخة مواطن

أهالي الوراق يطالبون المسئولين بحل مشكلة القمامة

أهالي الوراق يطالبون المسئولين بحل مشكلة القمامة

أهالي الوراق يطالبون المسئولين بحل مشكلة القمامة

كتب:حسن محمد

يعانى أهالى الوراق من تراكم تلال القمامة والصرف الصحى وسوء حالة الطرق والإشغالات التى أغلقت الشوارع مشيرين إلى أنه تم التواصل مع رئيس حى الوراق أكثر من مرة ولم يحصلوا إلا على وعود بالحل والعمل على إصلاح المشكلات، ولكن لا يتم التنفيذ.

ويطالب الأهالى بسرعة حل المشكلات واستمرار حملات مكثفة لرفع القمامة من جميع الشوارع وتقديم دعم وإمداد الشوارع بالصناديق والعمل على حل كل المشكلات.

فى البداية قال الحاج سعيد منصور: إن “المنطقة هنا بقت زى الزريبة، وتلال القمامة تحاصر المنطقة من سنين كتير وبنيجى نكلم رؤساء الأحياء بيعملوا ودن من طين وودن من عجين”، مضيفا “إحنا تعبنا وعايزين نشم هوا نضيف زى الناس”.

وتضيف سميرة طه: أن “صحفيين وقنوات كتير جت سجلت معانا وفى الآخر الوضع زى ما هو وكمان تلال القمامة بتزيد مش بتنقص”، مشيرة إلى أن رئاسة الحى فى وادى تانى، كلمناهم اكتر من مرة لكن مفيش فايدة.

وقال صبحى مرسى: “إحنا علشان نعدى فى الشارع بنركب تكاتك، الأرض كلها “طين وقمامة وحشرات ميتة”، مضيفا أن الإضاءة كمان معدومة فى النفق اللى تحت الكوبرى والرائحة بشعة.

وتابعت محسنة عبد العال: “بنتكلم كتير ونشتكى، وفى الآخر يجيلنا الرد استنوا شوية وهنصلحها” مفيش فايدة من الكلام من رئاسة الحى كل كلامها مسكنات واحنا نموت من الروائح والأمراض المزمنة”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!
إغلاق
إغلاق